Quality Strings berekent en vervaardigt maatwerk bassnaren voor piano's en vleugels
Naast de bas kunnen we ook de discant door berekening verbeteren
Onze innovatieve methode brengt de besnaring in balans en geeft een homogeen klankbeeld
Hier een artikel over Quality Strings dat in mei 2019 verscheen in het blad "PIANIST"
Terug naar de essentie
Met zijn bedrijf Quality Strings berekent en vervaardigt Just Vrins maatwerk bassnaren voor piano's en vleugels. Ook worden berekeningen voor de discant gemaakt. Zijn uitgangspunt is een homogeen klankbeeld. En hoe weet je, nadat nieuwe snaren zijn gemonteerd, wat de verschillen zijn met de oude besnaring? Om die vergelijking goed te kunnen maken vond Just Vrins een oplossing en de resultaten zijn verbluffend.
foto Sanja Harris
We ontmoeten Just Vrins in zijn atelier bij zijn huis in
Beusichem, tussen weilanden niet ver van Culemborg.
Buiten heerst een weldadige rust, binnen worden
te midden van een Blüthner vleugel, computers,
keyboard en schermen, en allerlei gereedschap, experimenten
en uitvindingen gedaan.
Zes jaar geleden nam Vrins het bedrijf over van Barth-
Jan Kooy. "Heel toevallig, hij was de vader van mijn
toenmalige vriendin en zat al dertig jaar in het vak.
Hij berekende en leverde vooral bassnaren. Ik was
zelfstandig interieurbouwer, meubelmaker en werkte
graag met mijn handen, maar twijfelde aanvankelijk
of ik het werk uitdagend genoeg zou vinden."
Uiteindelijk bleek de mix van berekeningen maken,
software ontwikkelen, grafieken en analyses, geluidstechniek
en heel precies werken tot op de honderdste
millimeter, heel goed te passen bij perfectionist
Vrins. "Op de Academie Industriële Vormgeving
deed ik de richting Essentials. Ik ga graag terug naar
de essentie, daar waar innovaties ontstaan. En bij de
piano is de trillende snaar toch de essentie."
Barenboim
Voor stemmers, die individuele snaren moeten vervangen,
heeft hij een unieke snaar configurator ontwikkeld,
waarmee maatwerk snaren ook op een
smartphone direct online besteld worden.
Maar vooral restaurateurs en bouwers, die meestal
een complete besnaring nodig hebben, weten Quality
Strings te vinden. Zo is Vrins gevraagd om de bassnaren
voor de Barenboim vleugels die Chris Maene
bouwde te berekenen en te leveren. "Dat vond ik een
voorrecht. Bij die vleugels is gekozen voor messing
omwonden bassnaren, de specifieke klank van messing
past goed bij het transparante karakter van rechtsnarige instrumenten." Ook de overige Maene vleugels zijn uitgerust met messing
omwonden bassen van zijn hand.
Blauwdruk
"Aan de hand van een papieren mal, een blauwdruk van het instrument,
meet ik alle maten op en bereken met mijn eigen software de ideale besnaring
met de juiste materialen en optimale maatvoering. Traditiegetrouw
gaat de aandacht daarbij naar het terugdringen van de inharmoniciteit,
d.w.z. de mate waarin de hoorbare boventonen afwijken van de natuurlijke
boventonen, die een veelvoud zijn van de grondtoon. Met een lage inharmoniciteit
wordt de toon weliswaar wat makkelijker te stemmen, maar daar moeten
we ons niet op blindstaren."
Hier ontwikkelde Vrins iets nieuws: "Door een overmaat aan aandacht
voor het terugdringen van inharmoniciteit, raken andere parameters
onvermijdelijk op de achtergrond en uit balans. De belangrijkste daarvan
is hoe het volume van een toon verloopt van toetsaanslag tot wegsterven.
Onregelmatigheden hierin zijn voor een pianist erg lastig, en moeten vervolgens
door intonatie worden gecompenseerd. Mijn stelling is: zorg dat het
in de basis goed zit en creëer een besnaring die op zichzelf beter in balans
is, dan hoef je daarna met intonatie minder te compenseren om tot een
homogeen klankbeeld te komen."
foto Sanja Harris
Objectief
Om precies de effecten van een nieuwe besnaring hoorbaar te maken
bedacht Vrins iets bijzonders. Voor een objectieve vergelijking maakt hij
opnamen van elke afzonderlijke toon tijdens de verschillende stadia van
een restauratie. "Dat moet natuurlijk wel onder exact dezelfde omstandigheden.
Om te beginnen de kracht van de aanslag." Hij toont een balk met
boven elke toets een gat waardoor een pin met behulp van een elektromagneet
met telkens dezelfde kracht op een toets wordt geduwd. Op die manier
is een constante aanslag gegarandeerd. Daarnaast maakt hij gebruik van
uiterst nauwkeurige meetmicrofoons en opname apparatuur. Alle posities
en instellingen van de microfoons, voorversterkers en software worden
vastgelegd en elke opname exact gereconstrueerd. Zo wordt onder identieke
omstandigheden in de verschillende stadia van bijvoorbeeld de restauratie
van een vleugel de klank nauwkeurig vastgelegd. Vervolgens kunnen
de opnames vergeleken en geanalyseerd worden.
Als voorbeeld laat hij opnames horen van een Yamaha C5 uit 2002, in drie
stadia. Allereerst met de originele besnaring en de gebruikte hamerkoppen,
vervolgens met Quality Strings en de gebruikte hamerkoppen en tenslotte
met Quality Strings en nieuwe hamerkoppen, maar nog niet geïntoneerd.
Just Vrins: "Binnenkort, nadat er is geïntoneerd, wordt het instrument voor
de laatste keer vastgelegd. Die opname zal op onze website door bezoekers
zelf vergeleken kunnen worden met de uitgangssituatie."
(ga naar Luister en Vergelijk)
Toch is ook nu al wel veel duidelijk. Bij de derde opname, met de nieuwe
snaren van Vrins, is de klank opvallend veel opener, voller en rustiger. Verbazingwekkend
hoeveel verschil alleen een andere besnaring kan maken.
Op de website www.qualitystrings.com is er veel documentatie, kunnen
snaren worden besteld en zijn ook de resultaten van de recente proeven te
beluisteren.
Eric Schoones